X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد



اخلاق و عرفان، اوج نیاز - هاجر؛ زنی در اوج فضائل اخلاقی
 
هاجر؛ زنی در اوج فضائل اخلاقی

یکی از گوهرهای گرانبهاى درياى انسانيت هاجر همسر حضرت ابراهیم است.

او گرچه به عنوان کنیزی در قصر به سر می‏برد، اما زندگی مرفهان و مسرفانِ کاخ او را قانع نمی‏کرد و گویا جانش با جلوه‏های معنوی در ارتباط بود و به همین دلیل بعدها شایستگی همسری حضرت ابراهیم(علیه السلام)را به دست آورد

و با تأسی از زندگی سراسر معنوی شوهرش در مسیر هدایت قرار گرفت و با آشنایی و اجرای برنامه‏های عقیدتی معرفی شده توسط آن مرد آسمانی به حیات طیبه گام نهاد. 

هاجر از مصر به فلسطین و از آن جا به حجاز مهاجرت کرد و در این جابجایی پذیرای سختیهای بسیار و مرارتهای طاقت‏فرسایی شد،

اما به دلیل تلاش توأم با توکل در مسیر صفا و مروه لطف پروردگار شامل حالش گردید و به پاس خلوص و پاکی او سعی وی جزو شعایر الهی و اعمال واجب حج گردید

و چشمه‏ای که زیر پای فرزندش جاری گشت، شفادهنده قلوب و صفادهنده روانها شد و چون دار فانی را وداع گفت، مدفنش در جوار خانه خدا جزء مطاف قرار گرفت. 

هاجر در پرتو تعالیم ابراهیم خلیل به تلاشهایی در باره خودشناسی دست زد و به برکت چنین مجاهدتی احساس کرد دارای زمینه‏ای مناسب و شگفت‏انگیز برای تکامل معنوی و پیشرفت روحانی است.

او تمامی جهد خویش را به کار گرفت، تا بر نقاط ضعف غلبه یابد و خویشتن را از آلودگی و انحرافات برهاند.

خودسازی و رسیدن به صفای انسانی و ملکوتی برای بانویی که می‏خواهد مسؤولیت سنگین و سرنوشت‏سازی را در آتیه نزدیکی عهده‏دار شود، بسیار ضرورت داشت.

او ضمن طی طریق متوجه شد کمالات نهفته در وجود آدمی، به جنس افراد و رتبه‏های اجتماعی و مسایل قومی ارتباطی ندارد و در مکتب توحید، یک کنیز هم می‏تواند چون سایر انسانها حرکتی جهت‏دار توأم با ایمان و تقوا داشته باشد.

هاجر به این باور رسید که ارمغان تهذیب درونی این است که جذب ‏دوست گشته و معنویت را در امور زندگی دخالت دهد و مفاهیم اصیل را بر اندیشه و عواطف حاکم نماید و از برخی سنتهای موهوم و آداب منحط که در جامعه قبلی ناظرش بود، دوری کند.

او خود را خوب ارزیابی می‏کرد و درست می‏سنجید، زیرا میزان آسمانی پیش رویش بود و پیامبر خدا را می‏دید که چگونه فکر می‏کند، چه اخلاقی دارد و کردارش در برخورد با این و آن به چه شکلی است. 

البته حضرت ابراهیم(علیه السلام)در صدد آن بود که این زن برای مقصد آینده به عنوان بانویی مؤمن و وارسته پرورش یابد، زیرا دامانی که می‏خواهد نخستین آموزشگاه برای حضرت اسماعیل(علیه السلام)باشد، باید به شایستگیهایی دست یافته و قله‏های فضایل را فتح کند.
   الگوهای قرآنی زنان

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 28 آبان 1392 - 11:16 | 1 2 3 4 5

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

درباره ما

نظرسنجی

آمار وبلاگ

کد های کاربر

دانلود رایگان نرم افزار طراحی و راه اندازی وب سایت