X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal
اخلاق و عرفان، اوج نیاز - آرشیو 1392/10
آموزش مهارتهای رفتاری از برترین الگو

احترام گذاشتن و بزرگ شمردن انسانها

تعدادی از اصحاب به خانه پیامبر آمده و به حضور آن حضرت شرفیاب شده بودند.

تعداد اصحاب زیاد بود و در اتاق دیگر جائی برای نشستن وجود نداشت.

در این هنگام «جريربن عبداللّه» وارد شد، اما جايى براى نشستن نبود؛ لذا در نزديكى در نشست.

پيامبر صلى اللّه عليه و آله عباى خود را برداشت و به او داد و فرمود:
اين عبا را زير انداز خود قرار ده.

جرير عبا را گرفت و بر صورت خود مالید و آن را مى بوسيد و گريه مى كرد،

آنگاه آن را جمع كرد و به پيامبر صلى اللّه عليه و آله رو كرد و گفت:

من هرگز بر روى لباس شما نمى نشينم. خداوند تو را گرامى بدارد همان گونه كه مرا گرامى داشتى .

پيامبر صلى اللّه عليه و آله نگاهى به سمت چپ و راست خود كرد و سپس فرمود: هر گاه شخص محترمى نزد شما آمد او را گرامى بداريد و همچنين هر كسى كه از گذشته بر شما حقى دارد او را نيز گرامى بداريد. (بحارالانوار، ج 1، ص 182)

منبع: قصه هاى تربيتى چهارده معصوم - محمد رضا اكبرى


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 28 دی 1392 - 08:00 | 1 2 3 4 5

رسالت جهانى پيامبر

دسته بندی : ,
پندهای ویژه پیامبر به ابوذر

رسالت جهانى پيامبر
در سفارشهای پیامبر(ص) به ابوذر غفاری، آنحضرت پس از بیان وحدانیت خدا، به درس دوم مى پردازد و از دعوت جهانى خويش مى گويد و... از فلسفه بعثت؛
مى فرمايد:

ثُمَّ الاْ يمانُ بِي
پس از توحيد، مرحله دوم بندگى خدا، ايمان آوردن به من است.

وَ الاْ قْرارُ بأ نَّ اللّهَ تعالى أرسَلَنِي إ لى كافَّةِ النّاسِ بَشِيرا وَنَذِيرا
و اعتراف و اقرار به اين كه خداوند مرا به سوى تمامى بشريت، به عنوان بشير و نذير فرستاده است،

وَ داعِيا إ لَى اللّهِ بِإ ذْنِهِ وِسِراجا مُنِيرا.
تا اينكه همگان را به فرمان خدا به سوى حق كه خداوند است دعوت كنم.

عشق حرکت آفرین:
آنگاه به نقش جهت دهنده و نظام بخش و وحدت آفرينِ اهل بيت اشاره مى كند و در مقام برقرارى پيوند استوار و عشق و محبتِ حرکت آفرين به اين خانواده، مى فرمايد:

ثُمَّ حُبُّ أ هْلِ بَيْتِيَ الّذِينَ أ ذْهَبَ اللّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْهِيرا.
پس از توحيد و اعتراف به رسالت من، دوستى كردن با اهل بيت من قرار دارد.
اهل بیت و خانه و خانواده اى كه به خواست خدا و اراده او، ناپاکی و پليدى از آنان دور شده و به طهارت و پاکی رسيده اند .

وَاعْلَمْ يا أباذرّ! اءنّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ جَعَلَ أ هْلَ بَيْتِي فِي أُمَّتِي كَسَفِينَةِ نُوحٍ مَنْ رَكِبَها نَجا وَمَنْ رَغِبَ عَنْها غَرِقَ.
اى ابوذر!... بدان كه خداوند، اهل بيت مرا در ميان امتم، همچون كشتى نجات بخشِ نوح قرار داده است كه هر كه در اين کشتی سوار شود، نجات مى يابد و هر كه از آن روى بگرداند، غرق خواهد شد!


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 27 دی 1392 - 02:03 | 1 2 3 4 5

حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب 


معنای ویژه ای از سیر الی الله

«سیرالی الله» لازم نیست که انسان گوشه‌ای بنشیند و بگوید من «سیرالی الله» می‌خواهم بکنم. خیر،

«سیرالی الله» همان طوری [است‌] که سیره انبیا و خصوصاً پیامبر اسلام [بود] و کسانی که مربوط به او بودند؛

در عین حالی که در جنگ وارد می‌شدند، آدم می‌کشتند، کشته می‌دادند، حکومت داشتند، همه چیز داشتند، همه‌اش «سیرالی الله» بود.

اینطور نبود که آن روزی که حضرت امیر مشغول به قتال است «سیرالی الله» نباشد، آن روزی که مشغول نماز است، باشد. خیر!
هر دویش «سیرالی الله» است
و لهذا، پیامبر می‌فرماید که ضَرْبَةُ علیّ یَوْمَ اْلخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَقَلَیْن‌..... 

در دیدار با ولایتی، وزیر امور خارجه و ۲۸ تن از معاونان، مدیران کل و سفرا و کار داران جمهوری اسلامی ایران۴ - دی ۱۳۶۱ / ۹ ربیع الاول ۱۴۰۳

http://farsi.rouhollah.ir/library/sa...lume=17&tid=67

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 26 دی 1392 - 10:51 | 1 2 3 4 5

رفتار درست

دسته بندی : ,
آموزش مهارتهای رفتاری از سیره و روش ائمه معصومین(ع)

رفتار درست
مردى به پيامبر صلى اللّه عليه و آله عرض كرد: يا رسول اللّه من اقوامى دارم كه با آنها صله ارحام مى كنم اما آنها با من قطع رابطه كرده اند.

من به آنها احسان مى كنم؛ اما آنها با من بدرفتارى مى كنند،
من بر بديهاى آنها حلم مى ورزم؛ اما آنها به جهالت با من برخورد مى كنند.

حضرت فرمود:
اگر آن گونه باشد كه تو مى گوئى، گويا رنج و ناراحتى كه از برخورد خوب تو به آنها مى رسد، دردناكتر است!
و تا تو در چنين حالى باشى خداوند پشتيبان تو خواهد بود.
محجة البيضاء، ج 5، ص 312.

آری آن کس که خوبی ها و مهرورزی های دیگران را با بدرفتاری پاسخ می دهد، خود بیش از دیگران درد می کشد!

فطرت پاک آدمی چنین تنظیم شده که خوبی را با خوبی پاسخ دهد. حال اگر بگونه ای دیگر رفتار شود، فشارهای وجدان، روح و روان انسان را آشتفته می سازد.

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 25 دی 1392 - 12:25 | 1 2 3 4 5

مراتب سلوك عارفان

دسته بندی : ,
مراتب سلوك عارفان

(بدان اي سالك راه خدا!) فرموده اند: «حسنات الابرار سيئات المقربين»
عباداتي كه ابرار انجام مي دهند، آن عبادات از نظر مقربين سيئه و گناه است.

چطور مي شود حسنه صورت سيئه به خود مي گيرد، با اينكه حسنه عمل خوب و سيئه عمل بد است؟

اين موضوع روي حالات و درجات سالكين فرق مي كند.
در يك جا سالك مقام «بار» را دارد در يك جا مقام «مقرب».

مقام مقرب عالي تر از مقام بار است.
«بار» در فكر، نظر، خلوص، صفا و ايثار ترقي مي كند، به مقام «مقرب» مي رسد.

مقرب افق ديدش وسيع و نظرش دقيق تر است.
مقرب مي بيند آنچه را كه بار نمي تواند ببيند.

او ادراك مي كند مطالبي را كه «بار» از ادراك آن عاجز است.
تحمل منويات مقرب براي بار مشكل و عمليات او از نظر بار غيرصحيح است.
بار مقرب را مطرود و مقرب در اعمال بار را متهم مي سازد.

اتهام مقرب براي از پيش برداشتن موانع راه است و براي بيدار كردن و توجه دادن اوست به حقايقي عالي تر

ولي «بار» جون نيت و غرض مقرب را درك نمي كند و بر طرز فكر او آشنا نيست، گفته هاي او را حمل بر غرض مي نمايد و او را نسبت به خود دشمن مي پندارد.

«بار» هميشه نسبت به مقرب معترض ولي مقرب اعتراضي نسبت به بار ندارد....
مقامات معنوي، محسن بينا، ج1، ص65

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 24 دی 1392 - 09:07 | 1 2 3 4 5
آموزش مهارتهای رفتاری از سیره و روش ائمه معصومین(ع)

پرهيز از امتياز طلبى 
پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله با عده اى از اصحاب خود به سفر رفته بودند.
حضرت در بين راه دستور داد گوسفندى را ذبح كنند و غذايى تهيه نمايند.

مردى گفت: كشتن گوسفند با من باشد،
ديگرى گفت: پوست كندن آن با من باشد.
سو مى گفت: پختن آن را من به عهده مى گيرم .

پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود: من هم هيزم آن را آماده مى كنم!
اصحاب گفتند: با رسول اللّه! پدران و مادران ما فداى شما باد،
خود را به زحمت نيندازيد،
ما خود هيزم را جمع آورى خواهيم كرد.

حضرت فرمود: مى دانم كه شما اين كار را براى من انجام مى دهيد اما خداى عز و جل نمى پسندد كه بنده اش خود را از اصحابش ممتاز كند!
آنگاه برخاست و هيزم جمع آورى كرد!

محجة البيضاء، ج 4، ص 61. - قصه های تربیتی چهارده معصوم


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 22 دی 1392 - 07:00 | 1 2 3 4 5

رهبري سالكان

دسته بندی : ,
رهبري سالكان 

(بدان اي عزيز سالك!) دودسته به دو جهت و به دو منظور تحت رهبري دو فرد هميشه در سيرند،

يك دسته در طريق حق به منظور وصول به حق تحت رهبري حق (خداي متعال) در سيرند
و يك دسته در طريق باطل به منظور وصول به مشتهيات نفس تحت رهبري طاغوت (نفس-هوي-شيطان)

سير دسته اول از ظلمت به نور است و سير دسته دوم از نور به ظلمت
«الله ولي الذين امنوا يخرجهم من الظلمات الي النور (دسته اول)
«والذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور الي الظلمات (دسته دوم) 

آن دسته اي كه ايمان آورده از رسول خدا تبعيت نموده رو به حق هستند آنها را حق متعال از ظلمت خارج به نور داخل مي كند
يعني از عالم كثرت به وحدت 
يا از مقام تفرقه به مقام جمع سوق مي دهد. 
مقام جمع مقام نوراست. «الله نورالسموات والارض»

آن دسته اي كه ايمان نياورده به حق رو نكرده، از رسول خدا تبعيت ننموده اند آنها را طاغوت رهبري مي كند،
از نور آنها را خارج، به طرف ظلمت مي كشاند،
از حق منصرف به خلق متوجه مي سازد. در هواهاي نفساني سير مي دهد.
«ولاغوينهم اجمعين الا عبادك منهم المخلصين» همگي را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلصت را. (حجر-40)

مقامات معنوي، محسن بينا، ج1، ص 104


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 17 دی 1392 - 07:04 | 1 2 3 4 5

اوصاف سالک مشفق

دسته بندی : ,

اوصاف سالک مشفق

(بدان ای سالک راه خدا!) اشفاق به معنی ترسیدن و دوری کردن است.

مشفق کسی را گویند که از کارهای زشت و اعمال خلاف ازجهت ترحم به حال خود که مبادا به و بال آن گرفتار گردد دوری کند،

و بترسد از عذابی که خداوند متعال برای گناهکاران مقرر فرموده است.

در مراحل مختلف سیر، «اشفاق سالک» مختلف است.

در بدایات اشفاق او نسبت به نفس است:
می‌ترسد نفس او را به هلاکت کشاند،

بعد نسبت به عمل است:
می‌ترسد عمل به واسطه آفات منقلب گردد و بی‌نتیجه بماند

و نسبت به خلق است:
به جهت معرفتی که نسبت به عذرهای مردم پیدا کرده است؛ زیرا می‌‌داند چه عواملی در خطاهای افراد موثر بوده‌اند.

در درجه دوم اشفاق نسبت به وقت است:
سالک مراقب است مبادا تفرق یعنی توجه به غیر، وقت او را ضایع سازد

و اشفاق بر قلب است:
می‌ترسد برای قلب مزاحمی پدید آید و قلب را از یاد حق غافل سازد.

و اشفاق بر یقین است:
از اینکه مبادا در یقین سالک سببی مداخله کند و سالک سبب را ببیند مسبب را فراموش کند.

در درجه سوم اشفاق نسبت به «عُجب» است:
که نکند عجب اعمال او را فاسد کند.

در این مقام سالک می‌داند هر عملی انجام داده یا می‌دهد، سبب آن توفیقی بوده که حق نصیب او کرده است؛ از این جهت هیچ‌گاه عجب او را نمی‌گیرد.

اشفاق در درجه سوم سالک را از مخاصمه با خلق حفظ و او را از معارضه باز می دارد.
نمی‌گذارد چیزی از کوشش او در راه حق کم شود. 

بنابراین سالک مشفق کسی خواهد بود که:
1- بر نفس سرکش لگام زند، نگذارد نفس طغیان کند (نهی النفس عن الهوی)

2- بر عمل ناظر باشد، نگذارد هوای نفس عمل را باطل کند.

3- عوامل اصلی بدی‌های خلق را تمیز دهد و عذر آنها را بپذیرد.

4- وقت را نگذارد بیهوده تلف شود، در تمام اوقات به یاد حق بوده باشد.

5- بر در دروازه دل نشیند، نگذارد غیر حق، به خانه حق وارد شود.

6- سبب را نبیند؛ هر چه بیند، از مسبب بیند.

7- زمام امور را طرا(تماما) دردست حق ببیند.

8- با خلق دشمنی نکند هر کسی را در مرتبه خودش بشناسد.

9- از عجب بدور، از اهل ریا و سمعه نباشد.

10- در راه حق ثابت قدم و در امر خیر ساعی باشد.
منبع: مقامات معنوی، محسن بینا، ج 1، ص 107


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 17 دی 1392 - 11:58 | 1 2 3 4 5

سالکان دنیاطلب!

دسته بندی : ,
سالکان دنیاطلب!

افرادی هستند که در پوشش سلوک و عرفان، مطامع دنیائی خویش را می طلبند و با ظاهرسازی و استفاده ابزاری از دین، به دنبال موقعیت و جایگاه اجتماعی برای خویش می گردند...

خود را عارف و سالک جا می زنند تا مرید جمع کنند و با تظاهر به زهد و پارسائی، می خواهند دنیای خود را تامین کنند.

طالبان حقیقی سلوک و عرفان باید متوجه فریبکاری این شیادان باشند تا گرفتار فریب آنان نگردند...

باید متوجه بود که طالبان دنیا، تشنگان سیری ناپذیری هستند که سرانجامی جز طغیان و سرکشی ندارند. 

قال النبی(ص): منهومان لایشبعان:
طالب علم
و طالب دنیا.
فاما طالب العلم فیزداد رضی‌الرحمان،
واما طالب الدنیا فیتمادی فی‌الطغیان.

پیامبر اعظم (ص) فرمود: دو گرسنه سیری ندارند: 
جوینده علم
و جوینده دنیا.
جوینده علم به خشنودی روزافزون خداوند دست می‌یابد،
و طالب دنیا. در سرکشی فرو می‌رود.

بحارالانوار، ج1، ص 182


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 16 دی 1392 - 02:11 | 1 2 3 4 5

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

درباره ما

نظرسنجی

آمار وبلاگ

کد های کاربر

دانلود رایگان نرم افزار طراحی و راه اندازی وب سایت