X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal
اخلاق و عرفان، اوج نیاز - آرشیو 1393/3

چرا از مرگ مى‏ترسیم؟

راننده زمانى در جاده مى‏ترسد كه یا بنزین ندارد؛
یا قاچاق حمل كرده؛
یا اضافه سوار كرده؛
یا با سرعت غیر مجاز رفته؛
یا جاده را گم كرده؛
یا در مقصد جایى را آماده نكرده؛
و یا همراهانش نا اهل باشند. 


اگر انسان براى بعد از مرگ خود،
زاد و توشه لازم را برداشته باشد،
كار خلاف نكرده باشد،
راه را بداند،
در مقصد جایى را در نظر گرفته باشد،
و دوستانش افراد صالح باشند،
و حركتش طبق مقررات و مجاز باشد؛
نگرانى نخواهد داشت!

http://www.ammarname.ir/link/25663


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 19 خرداد 1393 - 06:03 | 1 2 3 4 5

آسیاب جهنم!

دسته بندی : ,

آسیاب جهنم!

از امام علی(ع) نقل شده است که فرمود:
در جهنم آسیاب‌هایی هست که آرد می‌کنند!

آنگاه فرمود: از من نمی‌پرسید که چه چیز را آرد می‌کنند؟!

بعد خود حضرت در پاسخ فرمود:
«العلماء الفجره والقراء الفسقه و الامراء الظلمه»

علماء فاجر،
‌و قاریان فاسق،
و زمامداران ستمگر. (بحارالانوار، ج 2، ص 107)

پناه بر خدا از این سه گروه! 
اینها هستند که موجب ویرانی و نابودی دین و دنیای مردمند.

آنان که لباس علماء را بر تن دارند، اما درونشان پر از تباهی و سیاهی است.

آنان که با زیباترین صوت و سوزناکترین صدا، قرآن می خوانند؛ اما هیچ بهره ای از آموزه های عالی آن کتاب شریف، در رفتارشان دیده نمی شود.

آنان که ریاست و مدیریت را جایگاهی برای آزمندیها و عقده گشائی های خود می پندارند و برای تحقق بخشیدن به آمال نامشروع خویش با مردم رفتاری پرخشونت در پیش می گیرند.


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 17 خرداد 1393 - 08:34 | 1 2 3 4 5

دین؛ ابزاری برای دنیا!

آيت الله شيخ مجتبي تهراني:
از علي(ع) است كه مي فرمايد:
«مردم چيزي از دينشان را رها نمي كنند تا امور دنيايشان را اصلاح كنند، مگر آنكه خدا كمبود دنيايي شان را بيشتر مي كند»... 
اگر كسي دين را فداي دنيا كرد بداند كه ازنظر دنيايي هم ضرر مي كند و كمبود پيدا مي كند...

در يك جمله ديگر حضرت مي فرمايد:
«اگر دينت را ابزار قرار دادي براي دنيايت، اين را بدان كه هم دينت را از دست مي دهي و هم دنيايت را!
اينها همان كساني هستند كه نمي شود به آنها گفت دين دار واقعي...

از پيامبر اكرم(ص) روايتي نقل شده كه حضرت مي فرمايد:
«بدترين مردم آن كسي است كه دينش را به دنيايش بفروشد، و بدتر از او كسي است كه دينش را بفروشد تا دنياي ديگري آباد شود. 

علي(ع) هم اين تعبير را دارد. از حضرت سؤال كردند كه شقي ترين و بدبخت ترين مردم چه كسي است؟ فرمود: كسي كه دينش را به دنياي غيرخودش بفروشد.
سلوك عاشورايي، منزل سوم، ص.133


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 13 خرداد 1393 - 08:43 | 1 2 3 4 5

«دل» باید بپسندد و بپذیرد!

آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی
ما یک «مدرکات عقلیه» داریم و یک «واردات قلبیه» که با هم فرق دارند.

آنچه روی هدف‌گیری انسان، اثر تام دارد «واردات قلبیه» است، نه ادراکات عقلیه. 

یعنی اگر ما قیامت و آخرت را با برهان اثبات کنیم و عقلمان هم به طور کامل آن را قبول کند، باز هم هدفمان آخرت نخواهد شد،


بلکه بایددل این مسئله را بپذیرد و به آن نشئه وابستگی پیدا کند.
اگر پذیرش عقلی، وارد دل شود، سودمند خواهد بود. 

تا زمانی که مدرکات عقلیه وارد دل نگردد، فایده‌ای نداشته و انسان‌ هیچ‌گاه آخرت را هدف‌گیری نمی‌کند. 

لذا عقاید و اعتقادات آنگاه نتیجه خواهد داشت که محصولش وارد دل شده و قلب آن را قبول کند.

رسائل بندگی، ص 73


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 8 خرداد 1393 - 09:01 | 1 2 3 4 5

دو توصیه از علامه حسن زاده آملی:

انسان دو دهان دارد:
- یکی گوش که دهان روح اوست
- و دیگر دهان که دهان تن اوست.

این دو دهان خیلی محترم‌اند. انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد، یعنی باید صادرات و واردات این دهن‌ها را خیلی مراقب باشد.

آن‌هایی که هرزه‌خوراک می‌شوند،‌ هرزه کار می‌گردند.
کسانی‌که هرزه‌شنو می‌شوند،‌ هرزه‌گو می‌گردند.

وقتی واردات انسان هرزه شد، ‌صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود.
یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهر‌آگین خواهد شد.

حضرت وصی،‌ امیرالمومنین‌(علیه السلام) فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی‌نیاز نیست و آب‌ها گوناگون‌اند. هر آبی که پاک است،‌ آن نبات هم پاک و میوه‌اش شیرین خواهد بود؛ و هر آبی که پلید است،‌ آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است.
خود عمل، ‌حاکی است که از چه آبی روئیده شده است.
-------------------
بدان که باید تخم و ریشه سعادت را در این نشأ،‌ در مزرعه دلت بکاری و غرس کنی.
این‌جا را دریاب،‌ این‌جا جای تجارت و کسب و کار است؛ و وقت هم خیلی کم است. وقت خیلی کم است...

این جمله را از امیر‌المؤمنین(علیه السلام) عرض کنم، فرمود:
شتران تشنه را می‌بینید که وقتی چشمشان به نهر آب افتاد چگونه می‌کوشند و می‌شتابند و از یکدیگر سبقت می‌گیرند که خودشان را به نهر آب برسانند، ‌شما هم با قرآن و عترت پیغمبر و جوامع روایی که گنج‌های رحمان‌اند این‌چنین باشید.

بیایید به سوی این منبع آب حیات که قرآن و عترت است.
وقت خیلی کم است و ما خیلی کار داریم. امروز و فردا نکنید.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: اگر پرده برداشته شود و شما آن سوی را ببینید،‌ خواهید دید اکثر مردم به علت تسویف،‌ ... مبتلا شده‌اند.

تسویف یعنی سوف‌سوف کردن،‌ یعنی امروز و فردا کردن،‌ بهار و تابستان کردن،‌ امسال و سال دیگر کردن.
وقت نیست و باید به جد بکوشیم تا خودمان را درست بسازیم.
منبع: افق حوزه


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 4 خرداد 1393 - 09:47 | 1 2 3 4 5

دستورالعملی برای زندگی گوارا و پایدار 

در حدیث معراج خداوند تبارک و تعالی فرمود:
ای احمد: آيا مي داني کدام زندگي گواراتر و کدام زيستن پايدارتر است؟
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلَّم عرض کرد: خدايا! نمي دانم.

خداوند تبارک و تعالي فرمود: آن زندگي گواراتر است که:
- صاحب آن هيچ گاه در ذکر و ياد من سُست نشود 
- و هيچ گاه نعمت من را فراموش نکند
- و هيچ گاه نسبت به حقّ من جاهلي و ناداني نکند 
- و شب و روز که بر او مي گذرد به دنبال آن باشد که رضا و خشنودي مرا به دست آورد.

شرح: دستورالعمل براي زندگي خوشگوار انسان این است که ….
- خود را غوطه¬‌ور در نعمتهاي الهي بداند
- و نسبت به حقّ الوهيّت، خالقيّت، ربوبيّت، عبوديّت و... جاهلي و نفهمي و ناداني نکند؛

يعني خدا را بپرستد نه پول، رياست و... 
- و دنبال کسب رضا و خشنودي خداوند باشد، يعني رضاي پدر و مادر، همسر، فرزند، خويشاوند، دوست، همکار، همسايه و... را براي رضاي خداوند بخواهد 
- و اگر موجب خشم و غضب الهي مي شود، حتماً رها و ترک کند.

دستورالعمل زندگي پايدار انسان چنين است که:
- براي سود خود کار کند نه براي ديگري؛
يعني آن مقدار در دنيا کار کنيم که درنشئه ديگر از آن بهره بگيريم، 

درغير اين صورت يعني اگر درنشئه ديگر ثمري نداشته باشد بلکه ضرر برساند، اين کار کردن سودي ندارد....

متن حدیث:
رُوِيَ في حَديثِ المِعْراجِ؛ قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالي يااَحْمَدُ: هَلْ تَدْري اَيُّ عَيْشٍ اَهْنَأُ وَ اَيُّ حَياةٍ اَبْقي قالَ: اَللّهُمَّ لا، قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالي اَمَّا العَيْشُ الْهَنيئُ فَهُوَ الَّذي لا يَفْتُرُ صاحِبُهُ عَنْ ذِکْري وَ لايَنْسي نِعْمَتي وَ لا يَجْهَلُ حَقّي يَطْلُبُ رِضَايَ في لَيْلِهِ وَ نَهارِهِ وَ اَمّا الحَياةُ الباقِيَةُ فَهِيَ الَّتِی يَعْمَلُ لِنَفْسِهِ حَتّي تَهُونَ عَلَيْهِ الدُّنْيا وَ تَصْغُرَ في عَيْنِهِ وَ تَعْظُمَ الاخِرَةُ عِنْدَهُ وَ يُؤْثِرَ هَوايَ عَلي هَواهُ وَ يَبْتَغيَ مَرْضاتي وَ يُعَظِّمَ حَقَّ عَظَمَتي وَ يَذْکُرَ عِلْمي بِهِ وَ يُراقِبَني بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ عِنْدَ کُلِّ سَيِّئَهٍ اَوْ مَعْصِيَةٍ بحارالانوار، جلد 74، صفحه 28 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 1 خرداد 1393 - 08:56 | 1 2 3 4 5

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

درباره ما

نظرسنجی

آمار وبلاگ

کد های کاربر

دانلود رایگان نرم افزار طراحی و راه اندازی وب سایت