X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد



اخلاق و عرفان، اوج نیاز - آرشیو 1392/11

عوامل فرسایش ایمان

دسته بندی : ,
 
عوامل فرسایش ایمان

 یزید صائغ می¬ گوید به امام صادق (ع) عرض کردم:
شخصی شیعه است ولی این صفات را دارد که:
وقتی سخن می ¬گوید دروغ می¬ گوید؛
آن هنگام که وعده ¬ای داده و قراری می ¬گذارد، خلف وعده می¬ کند؛
وقتی که چیزی نزد او به امانت بگذارند، خیانت در امانت می¬ کند.
جایگاه ایمانی این مرد چیست؟

امام صادق (ع) فرمودند: جایگاه و منزلت او در ایمان در نزدیک ¬ترین محل به جایگاه کفر است، ولی هنوز کافر نشده است.

... این اعمالی که به نظر مهم نمی¬ آید، ایمان را فرسایش می¬‌دهد،
به گونه ¬ای که اگر ایمان بماند، آن قدر به کفر نزدیک است که با یک حرکت از ایمان خارج شده و در نتیجه به کفر می ¬رسد.

پس انسان هر چقدر از ایمان دور شود، به همان نسبت به کفر نزدیک¬تر می¬ شود
و نعوذ بالله زمانی که به وادی جهنّمی کفر سقوط کرد، قرین و همدم شیطان می ¬شود
و هرکس که شیطان قرین و همدم او شود، دچار قرین و همدم بسیار بدی شده است:
...وَ مَن یَکُنِ الشَّیطانُ لَهُ قَرِیناً فَساءَ قَرِیناً (نساء، 38)
 
رُوِیَ عَن یَزیدِ الصّائِغِ قالَ:قُلتُ لاَبی عَبدِاللهِ عَلَیهِ السَّلامُ: رَجُلٌ عَلی هذاَ الاَمِرِ إن حَدَّثَ کَذَبَ وَ إن وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِن أئتُمِنَ خَانَ. ما مَنزِلَتُهُ؟ ‌قالَ: هِیَ اَدنی المَنازِلِ مِنَ الکُفرِ وَ لَیسَ بِکافِرٍ (اصول کافی، 2، 290) 
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)
 

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 26 بهمن 1392 - 11:45 | 1 2 3 4 5
 
ستونهای چهارگانه حیات طیبه 

از امام صادق(ع) سوال کردند: کار خود را روی چه پایه و مبنایی استوار ساخته‌ای؟
(مبنا و اساس زندگی‌ات چیست؟) حضرت در پاسخ فرمودند! من بنا و ساختمان زندگی‌ام را روی چهار پایه نهاده‌ام.

پایه اول - عامل بودن به وظایف
«علمت ان عملی لایعمله غیری فاجتهدت»
این را فهمیدم که آن کاری را که مربوط به من است و انجامش را از من خواسته‌اند، دیگری آن را انجام نخواهد داد، پس کوشیدم آن را خودم انجام دهم.

پایه دوم - ادراک محضر حق
«و علمت ان‌الله عزوجل مطلع علی فاستحییت»
دانستم که هر جا باشم، خدا آگاه از کار من است، از او حیا کردم»

پایه سوم - مطمئن بودن از روزی خود
«و علمت ان رزقی لایاکله غیری فاطما ننت»
دانستم که رزق مرا کسی غیر من نخواهد خورد، آسوده‌خاطر گشتم» 

پایه چهارم - آماده بودن برای مرگ
«و علمت ان اخر امری الموت فاستعددت»
دانستم که پایان کار من مرگ است،‌ از این رو آماده برای فرا رسیدن آن گشتم. 
بحارالانوار، ج 78، ص 228

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 25 بهمن 1392 - 01:47 | 1 2 3 4 5

مشکلات دنیاطلبان

دسته بندی : ,

مشکلات دنیاطلبان

پیامبر گرامی(ص) فرمود:
کسی که از همان آغاز صبح، برترین همت و دغدغه او مربوط به امور دنیایی باشد، در نزد خدا ارج و قدری نخواهد داشت!

و خداوند چهارخصلت را ملازم دل او قرار می‌دهد:
1 - غصه و اندوهی که هیچ‌گاه از او جدا نمی شود،
2 - مشغله و کاری که هیچ‌گاه او را آسوده نخواهد گذاشت.
3 - فقری که هیچ‌گاه به بی‌نیازی نمی رسد.
4 - آرزویی که هیچ‌گاه پایانی ندارد!


قال‌النبی(ص): من اصبح و الدنیا اکبر همه، فلیس من الله فی شیئ والزم قلبه اربع خصال: هما لاینقطع ابداً و شغلاً لا ینفرج منه ابداً و فقراً لا یبلغ غناه ابداً و املاً لا یبلغ منتهاه ابداً.
مجموعه ورام، ج1، ص130


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 20 بهمن 1392 - 07:48 | 1 2 3 4 5

تملق و چاپلوسی

دسته بندی : ,

تملق و چاپلوسی 

تعریف و تمجید بیش از حد و نیز ستایش افرادی که شایستگی آن را ندارند و یا حداقل در این حد نیستند، تملق‌گویی است.

بازشناسی شخصیت تملق‌گویان و تملق‌دوستان
تملق‌گویان افراد بی‌هنر و بی‌تلاش و ضعیف‌النفسی هستند که به دلایلی که بیان شد و همچنین به خاطر حقارت شخصیتی و طمع‌ورزی، دور «تملق دوستان» جمع می‌شوند تا با چاپلوسی از موقعیت یا ثروت یا قدرت آنها سوءاستفاده کنند.

«تملق دوستان» هم هرچند در مصدر کاری باشند یا دارای ثروتی و یا قدرتی، افراد حقیرالنفسی هستند که فاقد قدرت و تهذیب نفس واقعی می‌باشند و دوست دارند بیش از آنچه هستند و انجام می‌دهند به نظر آیند و مورد تمجید و تشویق دیگران واقع شوند.

«تملق دوستان» و «تملق‌گویان» مثل دو تیغه قیچی، افراد صالح و توانمند را به حاشیه‌ها می‌رانند و بهره‌دهی آنها را به مردم و اجتماع قطع می‌کنند!

این دو گروه مضرترین اقشار برای خوشبختی فردی افراد و توسعه و سعادت جامعه هستند.

خداوند سبحان در آیه 188 آل‌عمران درباره تملق دوستان فرموده‌اند:
لا تحسبن الذین یفرحون بما اتوا و یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا فلا تحسبنهم بمفازه من‌العذاب و لهم عذاب الیم

گمان نکن آنهایی که از کارهای زشت خودشان خوشحال می‌شوند و دوست دارند (مردم آنها) را به خاطر کار (خوبی) که نکرده‌اند مورد تعریف قرار دهند از عذاب‌الهی برکنارند، (بلکه برعکس) برایشان عذاب دردناکی است!

دراین آیه خداوند سبحان به تملق دوستان وعده عذاب دردناک داده است!

شاید علت اینکه اولین آیه سوره حمد ستایش و حمد را فقط مخصوص خداوند متعال دانسته است برای پیش‌گیری از افتادن مومنان در دام تملق‌گویی و چاپلوس‌پروری باشد.

زیرا تملق‌گویان بزرگترین گروهی هستند که ابزار دست رندان روزگارند، ظالم‌پرورند و توجیه‌کننده ظلم‌ ظالمان می‌شوند.

حاضرند برای به دست آوردن نان یا مقام و یا کسب شهرت دست به هر کاری بزنند و هرطور که صاحبان زر و زور و تزویر مایلند؛ به توجیه کارهایشان بپردازند.

تملق‌گویان هم ظالمند، هم توجیه کننده ظلم ظالمانند و هم ظالم‌پرورند!

«تملق‌ دوستان» نیز تملق‌پرورند و ضمن اینکه در جرم آنها شریکند به دلیل چاپلوس‌پروری عذاب دردناک و مضاعف دارند!
محمدرضا حقیقت


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 15 بهمن 1392 - 10:53 | 1 2 3 4 5
جواب­هایت را از الان آماده کن!

آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)
رَویَ اَبُو حَمزِهِ ثَمالی قالَ: کانَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ عَلَیهِمَا السَّلامُ یَقُولُ: اِبنَ آدَمُ لایَزالُ بِخَیرٍ ماکانَ لَکَ واعِظٌ مِن نَفسِکَ وَ ماکانَتِ المُحاسِبَه مِن هَمِّکَ وَ ماکانَ الخَوفُ لَکَ شِعاراً وَ الحُزنُ لَکَ دِثاراً. اِبنَ آدَمُ! اِنَّکَ مَیِّتُ وَ مَبعُوثٌ وَ مَوقُوفٌ بَینَ یَدَیِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَسئُولٌ فَاَعِدَّ جَواباً
بحار الانوار، جلد 75، صفحه 147

ابوحمزه ثمالی می­ گوید: مکرّر از زین العابدین (ع) می شنیدم که می فرمودند:
ای پسر آدم!
تو همیشه به سوی خیر و نیکی می­ روی تا موقعی که از نظر درونی پند دهنده ­ای داشته باشی،
و تا موقعی که بررسی و محاسبۀ اعمال خودت را داشته باشی
و تا موقعی که خوف و اندوه از تو مفارقت نکرده باشد، 
خوف، لباس رویین تو
و اندوه، لباس زیرین تو باشد.


ای پسرآدم!
‌تو می­ میری و برانگیخته می ­شوی و در پیشگاه عدل خداوند عزّوجل می­ایستی و در آن هنگام مورد سؤال واقع می‌­شوی، پس جواب­هایت را از الان آماده کن.

انسان در زندگی­ اش تا موقعی به سمت خیر و نیکی پیش می‌­رود که این مسائل جلوی چشمانش باشد:

اوّل: نفس لوّامه، که نکوهش گر انسان نسبت به اعمال زشت است و به انسان پند می­ دهد.
یعنی اگر آن واعظ الهی درونی انسان از بین نرفته باشد، واعظ بیرونی اثر می­ گذارد؛
یعنی باید آن عقل عملی در او باشد.

در روایات داریم اگر واعظ درونی نباشد، واعظ بیرونی کاربرد روی انسان نداشته و هیچ فایده­ ا­­ی ندارد...

اما اگر یک پند دهندۀ درونی داشته باشد، انسان خودش می ­فهمد که باید چکار کند، والا آهن سرد کوبیدن است.

دوّم: بررسی و محاسبۀ اعمال خود را می­ کنی، زیرا انسان­هایی هستند که کاری می ­کنند ولی اصلاً فکر نمی کنند که چه کار کرده ­اند.
باید همیشه رسیدگی کردن به اعمالت مدّ نظرت باشد.

سوّم: خوف از اعمالی که انجام داده­، داشته باشد و دارای بیم و ترس از عذاب الهی در قیامت باشد و موقعی که متوجّه شد بد کرده است، اندوه و ناراحتی از عواقب اعمال زشتش مانند لباس زیرین، او را در برگرفته و از او جدا نشود.

تا موقعی که اینها در انسان باشد، به سمت خیر و نیکی حرکت کرده و عاقبت به خیری دارد.

این مراحل، مقدّمه ­ای بود برای مراحل سخت و دشوارِ بعد که هشدار می‌­دهد.

ای انسان! تو می­ میری و در قیامت برانگیخته می ­شوی و در پیشگاه الهی نگهت می ­دارند و از تو می­ پرسند:
چه کار کردی؟

فکر کن فردا روز قیامت است و می ­خواهی جواب بدهی، حالا جوابی را که می­ خواهی بدهی از الان آماده کن. 

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 13 بهمن 1392 - 07:11 | 1 2 3 4 5
مسئولیت در برابر گفتار

قال علی(ع):
لاتقل مالاتعلم بل لاتقل کل ماتعلم،
فان الله سبحانه قد فرض علی جوارحک کلها فرائض یحتج بما علیک یوم‌القیمه.

امام علی(ع) فرمود: هر آنچه را که نمی‌دانی، مگو!
(چون یا دروغ است یا احتمال دروغ در آن می‌رود)

بلکه هر آنچه را هم که می‌دانی، مگو!
(چون ممکن است برای خودت یا برای دیگری زیان داشته باشد)، (مانند فاش کردن راز)

زیرا خداوند سبحان بر همه اعضا و اندام تو احکامی را واجب کرده که روز قیامت به آنها بر علیه تو دلیل می‌آورد و احتجاج می‌کند.

 نهج‌البلاغه، حکمت 374

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 9 بهمن 1392 - 07:47 | 1 2 3 4 5

نشانه مومن حقیقی

دسته بندی : ,
 
نشانه مومن حقیقی

آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره):
رُوِيَ عَن الصّادِقِ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ:لاتَکُونُ مُؤمِناً حَتّي تَکُونَ خَائِفاً رَاجِياً وَ لاتَکُونُ خَائِفاً رَاجِياً حَتّي تَکُونَ عامِلاً لِما تَخافُ وَ تَرجُو [بحار الانوار، جلد 75، صفحه 253]

 حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
مؤمن نيستيد، مگر اينکه خوف و رجاء داشته باشيد
و خوف و رجاء نداريد، مگر اينکه به آنچه از آن مي -ترسيد يا به آن اميدوار هستيد، عمل کنيد.

شرح حدیث: در باب اينکه حقيقت ايمان چيست، روايات زيادي هست. امّا اين روايت مؤمن حقيقي را مطرح مي ¬نمايد که دو نشانه دارد.

اگر اين دو نشانه در او نباشد، بداند مؤمن نيست.
اوّل خوف به معناي بيم،
و دوّم رجا به معناي اميد.

اگر فقط بيم باشد و اميد نباشد و يا فقط اميد باشد ولي بيم نباشد، انسان بداند که حقيقت ايمان در او نيست.

خوف و رجاء دو صفت دروني و جوانحي مي‌¬باشد،
يعني انسان در قلب خود خوف و رجاء داشته باشد. 

حالا اين سؤال مطرح مي¬ شود:
بيم از چه کسی؟
و اميد به چه چيزي؟

خوف، بيم و ترس از کيفر
و امید به پاداش و ثواب الهی.
این دو امر درونی باید در اعمال بیرونی انسان آشکار شود؛

به این معنا که انسانی که از کیفر و عذاب الهي یعنی جهنم مي ¬ترسد آنچه را خداوند حرام کرده است انجام نمي ¬دهد که ترک واجبات و انجام گناه و معصيت و محرّمات است.

از طرف ديگر، اميد به پاداش، ثواب و بهشت خداوند دارد؛
به اين معنا که اوامر الهي و واجبات را انجام مي¬ دهد.

البته انسان مؤمن بعد از ترک حرام و انجام واجبات به مرتبه و درجه بالاتر، يعني ترک مکروهات و حتّي شبهات و انجام مستحبّات مي¬‌رسد.

انسان اگر به اعمال خود نگاه کند، بدون هيچ پيچيدگي و به راحتي مي ¬تواند بفهمد که حقيقتاً مؤمن است يا اينکه اسم مؤمن روي خود گذاشته است.
 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)
 


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 8 بهمن 1392 - 10:37 | 1 2 3 4 5

بدرقه مسافر

دسته بندی : ,
 
نمونه ای از رفتار تأثیرگذار

بدرقه مسافر
امام على عليه السلام به سمت كوفه حركت مى كرد كه با يك فرد كافر که او هم همین مسیر را طی می کرد، همراه شد.

آن مرد از امام على عليه السلام پرسید:
به كجا مى روى ؟
حضرت فرمود: به كوفه مى روم .

پس از طی مقداری از مسیر، بر سر دو راهى رسيدند و الزاما باید از يكديگر جدا شوند.

اما امام عليه السلام از مسیر کوفه خارج شد و در مسير همسفر خود به حركت ادامه داد.

مرد گفت: مگر نمی خواستی به كوفه بروی؟ 
امام عليه السلام فرمود: بله به كوفه مى روم!

مرد پرسید: پس چرا همراه من می آیی؟
امام عليه السلام پاسخ داد: اين کار از زیبائی های همسفری است كه انسان رفيق همراهش را در هنگام جدائى، چند قدمى بدرقه كند!
و اين دستورى است كه پيامبر اسلام صلى اللّه عليه و آله به ما داده است .

مرد کافر گفت: پيامبر شما چنين دستورى داده است؟!
امام فرمود: آرى.

مرد کافر: پس هر كس از این پیامبر پيروى كرده است، بخاطر همين رفتارهاى بزرگوارانه بوده است!

زیبائی این رفتار، باعث شد که مرد کافر به اسلام گرایش پیدا کند و مسلمان شود.

مستدرك الوسائل ، ج 13، ص 404.

آری اگر ما رفتار معاشرتی خود را بر اساس آنچه که پیامبر عزیز اسلام دستور داده است، بنا کنیم؛ تأثیر بسیار زیادی در گرایش انسانها به دین دارد.

همین زیبائی های رفتاری است که دلها را به سوی حق می کشاند و انسانها را شیفته و دلباخته راه حق و حقیقت می نماید.

با امید به اینکه در رفتار خود دقت بیشتری معمول داریم و حتی در جزئی ترین اعمال و رفتار و گفتارمان فرامین الهی را در نظر گرفته و از خودخواهی ها و خودبرتربینی ها بپرهیزیم و با تواضع و فروتنی و خیرخواهی با دیگران معاشرت کنیم. ان شاءالله. 


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 2 بهمن 1392 - 07:38 | 1 2 3 4 5
مواظب غیبت کردن های خود باشیم

یکی از گناهان بزرگ زبان «غیبت کردن» است.

از عذاب غیبت کننده همین بس که پیامبر(ص) فرمود:
«کسی که مؤمنی را غیبت کند خداوند نماز و روزه او را تا چهل شبانه روز قبول نمی کند، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.»
(بحارالانوار، ج 71، ص 287)

نیز فرمود: در شب معراج گروهی را دیدم که با ناخن های خود صورت هایشان را می خراشند و مجروح می کنند.
به جبرئیل گفتم این ها کیستند؟
گفت: این ها کسانی هستند که بر اثر عدم کنترل زبان، به غیبت و ریختن آبروی مردم پرداختند.»
( تنبیه الخواطر، مجموعه ورّام، ص 93)

اما کنترل زبان از غیبت به قدری ارزش دارد که پیامبر(ص) فرمود:
«ترک الغیبة احبّ الی اللّه عزّ و جلّ من عشرة آلاف رکعةٍ تطوّعاً؛
(بحارالانوار، ج 75، ص 261)
ترک غیبت در پیشگاه خداوند متعال از انجام ده هزار رکعت نماز مستحبی محبوب تر و بهتر است.»

آری آنچه که موجب ترک غیبت می شود، کنترل زبان است،
و به راستی کنترل زبان چه نعمت بزرگی است که موجب آن همه الطاف و پاداش های ویژه الهی می گردد.

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 1 بهمن 1392 - 07:11 | 1 2 3 4 5

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

درباره ما

نظرسنجی

آمار وبلاگ

کد های کاربر

دانلود رایگان نرم افزار طراحی و راه اندازی وب سایت