X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد

یورو و دلار paypal
اخلاق و عرفان، اوج نیاز - آرشیو 1393/2

چگونه «اندیشه» و «دل» انسان فاسد می شود؟

آیه‌الله شیخ مجتبی تهرانی:
شهوت و غضبی که مرز نشناسد ... عقل و قلب را بیمار می‌کند. 

همه ما در درونمان حیوانی داریم که باید سوار بر آن باشیم، اما وقتی این حیوان سوار ما ‌شد، کار به همین جا می‌رسد.

آنگاه که شهوت و غضب، آزادی مطلق حیوانی پیدا کنند، بر عقل و قلب غلبه کرده و هر دو را در هدف‌گیری‌هایشان فاسد می‌کنند.

به همین‌خاطر انسان سر از حب به دنیای مذموم درآورده و آن را هدف خویش قرار می‌دهد.

علی(ع) می‌فرماید: دنیا را رها کن چرا که دوستی دنیا انسان را کر، کور و گنگ کرده و انسان را به اسارت می‌کشد. (بحارالانوار، ج70، ص7)

حضرت همچنین در بیانی دیگر می‌فرماید: دوستی دنیا عقل را فاسد می‌کند و قلب را از شنیدن حکمت کور می‌کند. (غررالحکم. ص65)

رسائل بندگی، ص84


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 29 اردیبهشت 1393 - 06:54 | 1 2 3 4 5
کلام جاودان علي عليه السلام:

حقّ و حقيقت در تمام حالات نو، جديد و تازه است؛ گر چه زمان درازی بر آن گذشته باشد.

و باطل هميشه پست و بي أساس است؛ گر چه افراد بسياري از آن حمايت كنند.

قالَ الاْمامُ علي - عليه السلام - : 
اَلـْحَقُّ جَديدٌ وَ إنْ طالَتِ الاْيّامُ، وَ الْباطِلُ مَخْذُولٌ وَ إنْ نَصَرَهُ أقْوامٌ. 
«وسائل الشّيعة، ج 25، ص 434، ح 32292»

آری حقیقت کهنه شدنی نیست، هرچند در گذشته ای دور بیان شده باشد.... آنان که پیروی از حقایق اصیل را کهنه پرستی میدانند، از اندیشه های والا و راههای درست زندگی بی بهره می مانند.

عدالت همیشه زیباست.... مهر، هرگز بی فروغ نخواهد شد.... گذشت و فداکاری، هیچگاه کهنه شدنی نیست....

حال اگر افراد فراوانی به تبعیض، ستم، بی عدالتی، مظلوم کشی و.... روی آورند و با همه توان از ناروائیها حمایت کنند، آیا جز پستی و حماقت خویش، چه چیزی را به نمایش گذاشته اند؟



برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 18 اردیبهشت 1393 - 11:08 | 1 2 3 4 5

بدانیم چه ماهی با چه نعمتهای سرشاری به ما رو کرده است…

آیت الله آقا مجتبی تهرانی:
در برخی ظرف‏ های زمانی اجابت (دعا) تسریع می شود؛...
یکی از زمان هایی که در بین سال به این مطلب اختصاص دارد، « ماه رجب» است.
در روایتی از پیغمبراکرم است که حضرت فرمودند: خداوند، فرشته‏ ای را در آسمان هفتم قرار داده است که: « یُقالُ لَهُ الدّاعی» ، اسمش « جارچی» است. « داعی» به معنای جارچی، یعنی کسی که کارش جار زدن است.

وقتی ماه رجب وارد می‏ شود، این فرشته از شب تا به صبح فریاد می زند:
« طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ»،
خوشا به حال کسانی را که در این ایّام و شب‏ ها به یاد خدا بوده و ذاکر «الله تعالی» هستند و از او اطاعت می‏ کنند.... 

« وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی» ،
من هم نشین کسانی هستم که با من هم نشین شوند!

«وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی» ،
این خیلی بالا است! اطاعت می‏ کنم کسانی را که از من اطاعت ‏ کنند!

«وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی» ،
می آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!

«اَلشَّهرُ شَهری وَ اَلعَبدُ عَبدی وَ الرَّحمَة ُُ رَحمَتی»، 
این ماه، ماه من است! بنده، بندۀ من است! و رحمت، رحمت من!

« مَن دَعانی فی هذَا الشَّهر ِ اَجَبتُهُ»، 
هر کس در این ماه، مرا بخواند و صدایم بزند، جوابش می گویم!

« وَ مَن سَئَلَََنی اَعطَیتُهُ»،
اگر کسی از من درخواستی کند به او عطا می‏ نمایم!

« وَ مَن ِ اَستَهدانی هَدَیتُهُ» ،
اگر کسی از من راهنمایی بخواهد او را راهنمایی می‏ کنم!

... « وَ فَمَنِ اعتَصَم َ بِهِ وَصَلَ اِلیََّ» ،
هر کس این ریسمان را بگیرد، به من می رسد.
ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیله‏ ای برای رسیدن به خداوند می‏ باشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی « پارس» 

برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 16 اردیبهشت 1393 - 05:53 | 1 2 3 4 5
بهنگام خوابیدن باید....

آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی:
از وظایف مهم هنگام خواب، یکی محاسبه نفس می‌باشد که می‌بایست از ابتدای وقتی که در شب قبل، از خواب بیدار شده تا آن هنگامی که می‌خواهد برای خواب به بستر برود، تمام حرکات و سکنات و اقوال و افعال خود را محاسبه کند،

بعد به این مطلب توجه داشته باشد که خواب، برادر مرگ است و هنگام خواب، خداوند روح او را می‌گیرد همچنان که روح مرده گرفته می‌شود!

و این آیه شریفه را قرائت کند «الله یتوفی الا نفس حین موتها و التی لم تمت فی منامها» (زمر- 42)

... و لذا همان سخنی که مردگان پس از مرگ بر زبان می‌آورند، بگوید و این آیه را تلاوت کند:
«رب ارجعون لعلی اعمل صالحا» (مومنون 199)

و به خاطر داشته باشد که همه آن کسانی که به خواب رفتند، زبان حالشان همین بوده و به امید برخاستن، سر به بالین نهادند، ولی بسیاری از آنها دیگر سر از بالین برنداشتند

و در جواب تقاضای بازگشت آنها خطاب رسید: ‌«کلا انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون» (مومنون- 100) 

و با طهارت و یاد خدا به بستر رود و از ادعیه و اذکاری که در این مورد رسیده غفلت نکند و روح و نفس و قلب و قالب و تمام امور خود را به خدا بسپارد و به زبان حال بگوید: 
به سوی خدا می‌روم. 
اسرارالصلوه، ص 466


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 11 اردیبهشت 1393 - 06:32 | 1 2 3 4 5

تاکید امام خمینی(ره) بر حفظ زبان

پیامبر اعظم(ص) در حدیثی می فرماید:
لا یعرف عبد حقیقه الایمان حتی یخزن من لسانه
(بحار الانوار،علامه مجلسی،ج 71، ص 218)
بنده طعم ایمان را نمی چشد و به حقیقت آن نمی رسد مگر با کنترل و حفظ زبان. 

امام خمینی(ره)به عنوان یک عارف کامل، ما را به مفاسد و زشتی های زبان آگاه نموده و به حفظ زبان تذکر داده اند.
ایشان می فرمایند:
سخنان لغو و بیهوده و کلمات زشت ناشایسته، بسیار مضرّ به حال روح است
و نفس را از صلاح و سلامت و وقار و طمأنینه و سکونت ساقط می کند
و کدورت و غفلت و قساوت و ادبار آورد
و ذکر خدا را از نظر بیندازد و حلاوت ذکر الله را از ذائقه روح ببرد
و ایمان را ناچیز و ضعیف کند
و دل را بمیراند و لغزش و خطا از آن زیاد شود
و پشیمانی بسیار به بار آورد
و کدورت بین دوستان و دشمنی بین مردم ایجاد کند و مردم را به انسان بد بین کند و او را از نظر آنان بیندازد و اطمینان و وثوق از او ساقط شود و او را در نظر مردم بی وزن و بی مقدار کند
و اینها در صورتی است که بر کلام او مترتب نشود معصیتهای گوناگون لسانی
شرح حدیث جنود عقل و جهل،امام خمینی،ص 391.

به دلیل وجود این مفاسد و مضرّات گوناگون است که امام علی(ع) فرمود: صلاح انسان در حبس زبان در دهان است
همچنین فرمود: که بسیار انسانهایی که زبانشان آنها را هلاک کرد
پاسدار اسلام > - شماره 333



برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 8 اردیبهشت 1393 - 08:35 | 1 2 3 4 5
راهكار فهم حقايق قرآني در سلوك عارفان 

آيت الله ميرزا جواد ملكي تبريزي:
(بدان اي عزيز سالك!) هر گناهي، ظلمت و زنگاري در دل از خود به جاي مي گذارد كه وجود آن، با فهم حقايق قرآني منافات دارد
و براي بعضي از آنها، اثر فوق العاده اي است كه دل را به يكباره تاريك مي گرداند و ديده باطن را كور مي سازد
به گونه اي كه هر چه نور خورشيد قرآن، بر اعيان حقايق معقولات بتابد، او از ديدن آنها عاجز خواهد بود،
همچنان كه اگر ديده ظاهر، كور شد، نور خورشيد در ديدن صورت هاي محسوسات بي فايده خواهد بود...
هرگاه بنده:
- خود را از موانعي كه بر سر راه فهميدن حقايق قرآني است، خالي نمود
- و قلبش خاضع گشت
- و از غير، دل را فارغ ساخت
- و در مكان خلوتي به قرائت قرآن پرداخت،
انوار قرآني بر او پرتو خواهند افكند.

اسرارالصلوه ، ص 328


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 7 اردیبهشت 1393 - 08:09 | 1 2 3 4 5

ارزش حکومت بر مردم

دسته بندی : ,
ارزش حکومت بر مردم

امير المومنين علی عليه السلام عازم بصره شد تا خوارج بيعت شكن را به سزای آشوب هائی که ایجاد کرده بودند برساند.
در بين راه در «ربذه» اردو زد. در آنجا آخرين گروه حاجیانی که از مکه برمی گشتند، اجتماع كردند تا سخنان امام عليه السلام را استماع كنند.

ابن عباس گويد: در این اردوگاه من به خدمت امام عليه السلام رسيدم، ديدم علی(ع) مشغول وصله کردن كفش خود است!
عرض كردم: ما به اصلاح خود نيازمندتر از اصلاح اين كفش هستيم .
اما حضرت جوابى نداد تا از و صله كردن کفش خود فارغ گرديد. سپس هر دو لنگه كفش را كنار يكديگر قرار داد و فرمود: اين جفت کفش چقدر می ارزد؟! عرض كردم: هیچ! اينها ارزشى ندارد.
فرمود: حالا هر چه مى ارزد.
عرض كردم : ارزش آنها كمتر از يك درهم است!

فرمود: واللّه لهما احب الى من امركم هذا الا ان اقيم حقا او ادفع باطلا
به خدا سوگند اين دو لنگه كفش را از ریاست بر شما بيشتر دوست دارم؛ مگر اينكه حقى را به پا دارم يا باطلى را نابود کنم!
بحار الانوار، ج 41، ص 113، 114. - قصه های تربیتی چهارده معصوم

این دیدگاه علی(ع) نسبت به مسئولیت و پست و موقعیت و مقام است.... آیا ما که خود را پیرو و شیعه آنحضرت می دانیم همینگونه می اندیشیم؟!
جای تاسف است است که برخی برای اشغال کرسی ریاست و نمایندگی و نظائر آن، حاضرند هر کاری انجام دهند؛ دروغ بگویند، با وعده های پوچ به فریب مردم بپردازند، به رقبای خود تهمت بزنند، با زد و بند و وامدار شدن به افراد و باندهای قدرت و ثروت و پیمانکاران، قول تامین منافعشان را بدهند و.... 
آن وقت مدعی هم باشند که پیرو مولا علی(ع) هستند و برای یاری و رفع مشکلات و معضلات مردم، زیر بار مسئولیت رفته اند!... 
چه خوب است به معیارهای اصیل خود برگردیم و پیامبر و ائمه معصومین(ع) را الگو و اسوه رفتار خود قرار دهیم و با هرچه دوروئی وپلیدی است به مبارزه ای سازنده برخیزیم. ان شاءالله. 


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 4 اردیبهشت 1393 - 06:12 | 1 2 3 4 5

برگی زرین از چهل حدیث امام خمینی(2)

منزل دوم، بعد از «تفکر»؛ «عزم» است‏
منزل ديگر كه بعد از تفكر از براى انسان مجاهد پيش مى‏آيد، منزل «عزم» است.... بعضى از مشايخ ما، أطال اللّه عمره، مى‏فرمودند كه «عزم» جوهره انسانيت و ميزان امتياز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است. 
و عزمى كه مناسب با اين مقام است عبارت است از بنا گذارى و تصميم بر:
- ترك معاصى،
- و فعل واجبات، 
- و جبران آنچه از او فوت شده در ايام حيات،
- و بالاخره عزم بر اينكه ظاهر و صورت خود را انسان عقلى و شرعى نمايد
كه شرع و عقل به حسب ظاهر حكم كنند كه اين شخص. انسان است.
و انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند،
و ظاهرش ظاهر رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، باشد،
و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك.
و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا. 


برچسب‌ها :
نویسنده: احمد جمالی | نسخه قابل چاپ | 2 اردیبهشت 1393 - 10:31 | 1 2 3 4 5

آخرین مطالب

محبوب ترین مطالب

درباره ما

نظرسنجی

آمار وبلاگ

کد های کاربر

دانلود رایگان نرم افزار طراحی و راه اندازی وب سایت